Det är viktigt för oss att våra hyresgäster trivs. Med anledning av detta är vi noga när vi väljer ut våra befintliga hyresgästers grannar. För att få hyra lägenhet skall du ha regelbunden inkomst och inte ha några betalningsanmärkningar.


När ni är hyresgäster hos Orvelin Fastigheter är det några saker ni bör tänka på:

1. El

Kontakta Fortum som är nätägare i Strömstads kommun och anmäl att ni flyttat in. orvelin-fastigheter-el

2. Försäkring

Det är viktigt att ni tecknar en egen hemförsäkring.orvelin-fastigheter-forsakring

3. Betalning av hyra

Hyran skall betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början.orvelin-fastigheter-hyra
Om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen har
vi som hyresvärd rätt att säga upp kontraktet. Om lokalhyresgästen vid upprepade
tillfällen missköter sina hyresbetalningar kan hyresgästen vid uppsägning komma att förlora
sin rätt till förlängning av hyresavtalet.

Hyresavierna skickas ut för tre månader åt gången.

Vill ni ha era hyresavier på mail, meddela oss detta via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

4. Visa hänsyn till era grannar

Ni är skyldiga att visa hänsyn till era grannar. Lagen är sträng när det gäller upprepade orvelin-fastigheter-hansyn
eller allvarliga störningar. Den som stör sina grannar vid upprepade tillfällen och får en
skriftlig varning riskerar att bli uppsagd med omedelbar avflyttning som följd.

Det ska vara lugnt i fastigheten efter kl. 22.00

Det är inte tillåtet att grilla på balkongerna då detta kan störa grannar och orsaka brandfara.

Det är inte tillåtet att mata fåglar på balkongerna då det drar till sig ohyra och förstör fastigheten.

5. Tvättstugan

Följ noga de regler som finns i tvättstugan. Boka alltid tid, och var rädd om maskiner och utrustning.orvelin-fastigheter-tvattstuga

Lämna tvättstugan i städat skick.

6. Golvbrunn

Golvbrunnar i våtutrymmen skall rengöras av hyresgästen med jämna mellanrum för att inte tätna.orvelin-fastigheter-golvbrunn

7. Rökning

Rökning är inte tillåtet i våra fastigheter.orvelin-fastigheter-rokning

8. Trapphus, entréer och vindar

Det får inte stå något utanför er dörr eller i trapphuset. Tänk även på att inte ha orvelin-fastigheter-trapphus
mattor eller soppåsen utanför dörren. Detta är för att underlätta när vi städar,
men det är även lag på detta då det är en utrymningsväg vid brand.

9. Service och felanmälan

Saker som går sönder i lägenheten har ni rätt att få lagade. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bedömer vi att ni orsakat skadan debiterar vi er kostnaden.

Felanmälan kan du göra här eller via telefon mellan 8.00–12.00 mån-fre.

Övrig tid har vi ett journummer som endast ska användas vid akuta tillbud.
Jourtelefon Strömstad 0769 49 51 01
Jourtelefon Bengtsfors 0708 64 35 17
Jourtelefon Trollhättan 0705 64 43 59

10. Parabol

Montering av parabol eller andra anordningar på fasaden är inte tillåtet i våra fastigheter.orvelin-fastigheter-parabol

11. Andrahandsuthyrning

Man kan enligt hyreslagen hyra ut sin lägenhet i andra hand om man har hyresvärdens tillstånd. orvelin-fastigheter-andrahandsuthyrning v2
Man ska vara medveten om att man som innehavare av hyreskontraktet är ansvarig för
lägenheten och hyresinbetalningar.

Andrahandsuthyrning kan beviljas av följande skäl:

  • Arbete under begränsad period på annan ort.
  • Studier på annan ort.
  • Om du vill testa att bo tillsammans med sambo och avvakta med din uppsägning.

pdfAnsökningsblankett för andrahandsuthyrning »

pdfHyresavtal för andrahandsuthyrning »

12. Avflyttning

Uppsägningstiden för en hyresrätt är alltid tre månader, oavsett lägenhetens standard och läge orvelin-fastigheter-avflyttning
(undantag endast vid dödsfall). Hyresvärden förbehåller sig rätten att själv välja ny hyresgäst.
Skriftlig uppsägning skickas till hyresvärden, därefter skickas en bekräftelse på uppsägningen.

Hyresgästen är skyldig att visa lägenheten för olika intressenter. Inför avflyttning kontaktar du
fastighetsavdelningen för besiktning.

När lägenheten lämnas över till ny hyresgäst ska den vara välstädad.
Hela lägenheten ska rengöras omsorgsfullt.
Alla fönster ska tvättas på alla sidor och det ska rengöras bakom spisen och i ugnen.

Glöm inte att tömma förrådet.

13. Sophantering

Våra sopkärl avser endast hushållsavfall.orvelin-fastigheter-atervinning
Övrigt avfall hänvisar vi till återvinningsstationerna eller återvinningscentralen.
För att lämna grovsopor behöver du ett återvinningskort, har du inte ett sådant kan du
kvittera ut ett hos oss.

Till grovsopor räknas möbler, barnvagnar, cyklar etc.
Farligt avfall, så som el- och elektronikavfall, förpackningar (plast, metall, papper, glas)
tidningar, vitvaror är avgiftsbefriat avfall som inte krävs något kort för att lämna.
Om du endast har med dig avgiftsbefriat avfall, kontakta personalen som öppnar
bommen, utan att något besök registreras.

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till
återvinningscentralen på telefon 0526-191 72.

 

14. Fiber - tv/internet/telefoni

Vi har dragit in fiber i de flesta utav våra lägenheter.
Varje lägenhet har två dubbeluttag.
De tjänster ni får tillgång till är tv, internet och telefoni.

Tv-kanalerna ingår i hyran och utbudet är Telia lagom. Vad som ingår i det paketet hittar ni på telias hemsida.
Lägenheten är utrustad med digitalbox, fjärrkontroll, och nätverkskabel. Detta tillhör lägenheten och ska lämnas kvar vid avflyttning

För internet och telefoni får man teckna ett eget avtal med valfri leverantör som ingår i StrömstadNets öppna nät. Vilka dessa är hittar ni på deras hemsida.